And yes I said yes I will yes

Generator aspx min

And yes I said yes I will yes

Av Caroline Eckly & Marcelo Eveli (FR/NO/BR)

26. november kl 20:00

Visninger

  • Torsdag 26. november, 20:00

    Sal 3

    Billett

Pris

240/140/100

Varighet

Ca 55 minutter

Medvirkende

Fremført av: Caroline Eckly
Skapt av: Marcelo Evelin and Caroline Eckly
Originalmusikk: Kota Yamauchi
Lys: Robert Roespel
Produsert av: Spreafico Eckly og demolition Incorporada 
Co-produsert av: BIT-Teatergarasjen, Carte Blanche og Rosendal Teater.
Støttet av: Bergen Kommune og Sasakawa Foundation
+ Vis alt

Carte Blanche-danser Caroline Eckly og den brasilianske koreografen Marcelo Eveli, har tatt utgangspunkt i Medusas blikk og laget en forestilling som viser kroppen som medium.

Språk: Nonverbal

“Kontinentet ditt er svart. Svart er farlig. I mørket kan du ikke se, og du er redd. Ikke rør deg, du risikerer å falle. Først og fremst, ikke gå i skogen. Og frykten for mørket, den internaliserte vi. De hadde ikke øyne å se med. De utforsket ikke huset sitt. Kjønnet deres skremmer dem fortsatt. Kroppen deres var kolonisert og de turte ikke komme. Kvinnen er redd og føler avsky for kvinnen... Vi ble fanget mellom to forferdelige myter: Mellom Medusa og avgrunnen. Halve verden vil få latterkrampe om dette ikke hadde fortsatt.”

- Hélène Cixous, The laugh of the Medusa

I begynnelsen fantes Medusa, en kvinne som ble til et monster gjennom straffen for å ha blitt voldtatt. Hun kunne drepe med blikket sitt. Dansekunstnerne Caroline Eckly og Marcelo Eveli, Eckly Carte Blanche-danser de siste 12 årene og Eveli brasiliansk koreograf, har tatt utgangspunkt i dette blikket; i øynene som, i form av et speil, reflekterer verdens vold og som aksepterer og absorberer andres blikk. De vekker til live et bilde av oraklet: Et orakel som overfører, påkaller, som tar Gud eller ordets plass, som åpner dører som har vært lukket, som besitter eldgamle okkulte krefter.

Eckly/Eveli ønsker med forestillingen å rette oppmerksomheten mot en dansers kropp, bruke dens fysiske form og potensial som råmaterial og medium – og se på den som et narrativ i seg selv. De foreslår latteren som gråt, som et støt, som et utbrudd mellom fortryllelse og raseri. Ut i fra en fascinasjon for praksiser og ritualer hvor dans leder deg inn i en underbevisst tilstand, kaller Eckly/Eveli her på forestillingsevnen vår, gjennom et dypdykk på innsiden hvor det svarte kontinentet penetreres.

Publikum ønskes velkommen til en seremoni i et tidløst rom, hvor de kan bevitne en kropp i transformasjon.

Sesongavslutningen med Carte Blanche og kunstnere tilknyttet kompaniet, er et samarbeid mellom DansiT og Rosendal Teater.