Mumiebrun

Mumiebrun

Mumiebrun

Av Susie Wang (NO)

20. mai kl 19:00 +1 til

Visninger

  • Onsdag 20. mai, 19:00

    Sal 1

    Billett

  • Torsdag 21. mai, 19:00

    Sal 1

    Billett

Pris

220/100

Varighet

80 min

Medvirkende

Konsept: Susie Wang
Tekst/regi: Trine Falch
Lyd/musikk: Martin Langlie
Lys: Philip Isaksen
Scenografi: Bo Krister Wallström
SFX: Fanney Antonsdottir
Foto: Alette Schei Rørvik
Museumsvakten: Mona Solhaug Margit: Julie Solberg
Frank: Kim Atle Hansen
Museumsgjest 1: Selome Emnetu
Museumsgjest 2: Martin Langlie
Museumsgjest 3: Bo Krister Wallström
Museumsgjest 4: Phillip Isaksen
Støttet av: Norsk Kulturråd, Dramatikkens Hus, Fond for Lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere og UD/Danse og Teatersentrum
+ vis alt

I denne forestillingen, som vant Kritikerprisen i 2019, inviteres publikum inn i et museum over menneskenaturen.

Margit står i museet og ser tilbake på ting idet fortida angriper. – Au, sier Margit. – Hva var det jeg sa? sier museumsvakten.

Med kvinnekroppen som utgravningsfelt bedriver Susie Wang en motsatt arkeologi, der fortida finner mennesket og trekker henne ned.

Publikum ser inn i et museum der abstrakte gjenstander fra fortiden og/eller verdensrommet står utstilt. Museumsvakten advarer mot et meget gammelt og meget dypt hull i gulvet. Når vakten ikke er tilstede, går hullet til angrep og handlingen tar en dramatisk vending.

Mumiebrun er den andre i Susie Wangs horrortrilogi om menneskenaturen, som også innbefatter The Hum (2017) og
Burnt Toast (2019).

Susie Wang har i løpet av kort tid etablert seg som et av Norges mest markante teaterkompanier. To av medlemmene tilhørte kunstnerkollektivet Baktruppen, som i sin tid herjet hemningsløst med teaterkonvensjoner og -tradisjoner i den performance-orienterte scenekunsten. Nå, med Susie Wang, har de fjernet seg fra dette opphavet og tatt en dramatisk vending der de lager forestillende teater med flid i alle ledd. Eller som de selv sier: «Susie Wang er oppvokst med knust verdensbilde, men i stedet for å reflektere verden i fragmenter, har vi begynt å plukke opp bitene og sette dem sammen til teatrale forløp.»