BASTARD: Panflutes and Paperwork

1 PP photo credits Sara Anke

BASTARD: Panflutes and Paperwork

Av Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage (NO)

Inderlig, leken og dyptpløyende!

Visninger

  • Ingen forestillinger funnet
  • Pris

    220/100

    Varighet

    Medvirkende

    Koreografi Ingrid Berger Myhre Lasse Passage
    Musikk Ingrid Berger Myhre Lasse Passage
    Lys Edwin van Steenbergen
    Veiledning Alex Zakkas, Merel Heering
    Kostymer Min Li
    Fotografer Sara Anke, Istán Virág og Rob Hogeslag
    Støttet av Norsk kulturråd
    Co-produksjon Dansateliers Rotterdam (NL), Black Box Teater (NO), CSC Bassano Del Grappa (IT), WP Zimmer (BE).
    Takk til P.A.R.T.S., Rimi/Imir Senter for Scenekunst, Moving Futures Festival, FPK Nieuwe Makers Regeling.
    + vis alt

    En vidunderlig perle av en forestilling som undersøker forholdet mellom dans og musikk.

    Språk: Engelsk

    Panflutes and Paperwork av og med Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage er en vidunderlig perle av en forestilling der den sjarmerende dansen og musikken gir en trygg, og samtidig vaklevoren, felles grunn for underfundig lek og humoristisk og dyptpløyende underholdning. Sjarmerende så det rekker.

    I Panflutes and Paperwork undersøker Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage på upretensiøst vis forholdet mellom dans og musikk. Med utgangspunkt i partiturer de har legger de vekt på en felles interesse for struktur og metode, heller enn talent og virtuositet. Tittelen til duetten hinter til kontrasten mellom det våte og det tørre; det inderlige og det strukturelle, det lekne og det byråkratiske. Spenningen mellom disse tilstandene spiller tilbake på det velkjente koreograf-komponist-forholdet og dets gjentatte konvensjoner. Med verktøy fra begges leire oppfinner Ingrid og Lasse nye sammentreff som endrer spillereglene mellom dem.

    Om kunstnerne

    Ingrid Berger Myhre er en norsk dansekunstner basert mellom Brussel og Rotterdam. Hun holder en MA Choreography; research and performance fra ex.e.r.ce ved Centre Chorégraphique National de Montpellier og har siden 2014 vært tilknyttet koreograf ved Dansateliers Rotterdam.

    Komponist og artist Lasse Passage, begynte å studere komposisjon ved Griegakademiet i Bergen og gikk videre til å fullføre en BA i Sonologi fra Kongelige Konservatoriet i Den Haag (NL). Hans kompositoriske virke er farget av hans bakgrunn med elektroakustikken (EA), den rytmiske musikken - og symbiosen mellom disse.

    ENGLISH:

    What does “dancing to music” really mean? And how do you create music for dance? In this duet, Ingrid Berger Myhre and Lasse Passage playfully examine the relationships between dance and music, using scores as tools to uphold structure over skill, method over indulgence. The title of their duet alludes to the contrast between the wet and the dry: Panflutes, on the one hand, are playful and passionate, Paperwork, on the other, refers to notation and sounds bureaucratic. The tensions between these states play well with tired conventions in the famous choreographer-composer constellation. With both tools at hand, Ingrid and Lasse invent games that re-negotiate their rule.

    Reviews:

    "The Norwegian Berger Myhre, educated in Amsterdam and Brussels, seems to own this type of dry humor as an inherent part of her dance works. You have to like it (...). It is at the same time laughable and sweet, as they try to share everything (even each other’s talent) in this small hour full of playfully performed nonsense-games." Annette Embrechts, De Volkskrant

    "This is a show that is situated on the border between performance and concert, playing with the disciplines. The playful, nerdy precision points back to the pioneers of contemporary music like John Cage and Ernst Toch and we as audience are offered a nice balance of feelgood, poetic images and musicality on a high level." - Frøydis Århus, Scenekunst.no


    3 PP photo credits Sara Anke

    Panflutes and Paperwork 2 photo credits Thomas Lenden

    Panflutes and Paperwork 3 Photo credits Istan Virag