Trust Me Tomorrow

VT Trust me tormorrow 12 Photocredit Jenny Berger Myhre CROPPED

Trust Me Tomorrow

Av Verdensteateret (NO)

29. januar kl 19:00 +1 til

Visninger

  • Fredag 29. januar, 19:00

    Sal 1

    Billett

  • Lørdag 30. januar, 19:00

    Sal 1

    Billett

Ordinær

Moderasjon

Rauspris

240
140
100

Varighet

Ca. 60 minutter

Medvirkende

Kunstnere Ali Djabbery, Asle Nilsen, Espen Sommer Eide, Janne Kruse, Laurent Ravot, Magnus Bugge, Martin Taxt, Niklas Adam og Torgrim Tove.
Takk til Andrea Bakketun, Bálint Laczkó, Icaro Zorbar, Piotr Pachel og BEK – Bergen senter for elektronisk kunst.
co-produsert av Black box Teater Oslo, Ultima – Oslo International Music Festival og Rosendal Teater Trondheim.
Internasjonal distribusjon Elisabeth Carmen Gmeiner
Støttet av Norsk kulturråd
Fotokredit Jenny Berger Myhre
+ Vis alt

Det indre mørket i et kamera og det lyse krystallinske interiøret i øyet er begge steder for en læringsprosess – styrt av den grunnleggende attraksjonen for å bringe bevegelser fram i lyset.

Språk: nonverbal

Trust me tomorrow er en sensorisk opplevelse som taler til selvbevisstheten, underbevisstheten og andre bevisstheter. Den taler til evnen til å komme inn i hverandres hoder og samtidig til de mislykkede forsøkene på akkurat det. Det hele er et forsøk på å finne rekkverket, en guide, noe å orientere seg etter i det famlende mørket og i en verden som bretter seg tilbake inn i seg selv.

Trust me tomorrow går inn i erfaringer av blindhet fra både mangel på lys og for mye lys. Det fremkaller muligheten for å tre inn i mørket som et rom for projeksjon, etterligning og begjær. Det indre mørket i et kamera og det lyse krystallinske interiøret i øyet er begge steder for en læringsprosess – styrt av den grunnleggende attraksjonen for å bringe bevegelser fram i lyset.

Verdensteatret består av performancekunstnere, billedkunstnere, musikere, programvareutviklere og poeter som sammen har utviklet et intrikat audiovisuelt språk. Deres arbeide er karakterisert av en dedikert langsiktig utvikling, og en pågående eksperimentering innen forskjellige medier og viser seg i romlige orkestrale verk.

---

"...om man mentalt strekker hendene fram i det beksvarte for å føle det som måtte komme, ukjent men hørbart, utydelig men overveldende, tar både historier og følelsesmessige opplevelser form. I denne blindheten som griper inn i den mentale tilstanden der og da, i et fellesskap med andre men også helt alene, ligger noe truende og apokalyptisk som en omsluttende hånd over det hele. Eller er det bare verdens tilstand akkurat nå og det knugende elektroniske lydteppet som spiller oss et puss?"
-
Mode Steinkjer, Dagsavisen

"Dette er kontrastenes kunst. Verdensteatret jobber i et grenseland mellom teater, musikk, installasjonskunst og videokunst, og det er ikke rart om man lurer på om det de lager er teater. Sånne sekkebetegnelser passer dem kanskje heller ikke, men for meg er det åpenbart i måten de bruker rommet og kommuniserer med publikum på, at dette er teaterkunst. For det er i rommet teatret oppstår. I «Trust me tomorrow» overskrider rommet tid og sted. Det overskrider teatret og helt nye dimensjoner oppstår."
- Julie Rongved Amundsen, Klassekampen