EN
Meny
E t
m a n g f o l d
a v
u t t r y k k
Intervju med Guro Stugu, kuraterende dramaturg på Rosendal Teater.

Fortell litt om deg selv og kunstnerisk avdeling på Rosendal Teater.

Jeg startet på Rosendal Teater i 2015, da det het Avant Garden. Kunstnerisk avdeling består av kunstnerisk leder Alex, kuraterende produsent Tonje og meg selv. Vi møtes ukentlig for å diskutere idéer, vurdere dem mot teatrets langsiktige mål og balansere mellom det vi ønsker og det som er praktisk mulig. Vi åpner for nye stemmer både på scenen og i programmeringen, og jobber med lokale, nasjonale og internasjonale samarbeid.

Hvordan vil du beskrive Rosendal Teaters kunstneriske visjon, og hvordan påvirker den programmet?

Visjonen vår handler om å løfte fram ulike stemmer og uttrykksformer innenfor scenekunst, og vi ønsker å gi et mangfold av kunstnere en scene. Bærekraft er viktig for oss, og påvirker hvilke pro- sjekter vi velger. Vi mener også at ingen scenekunstnere blir gode uten å få rom til å utforske, så vi slipper ofte til ferske aktører. Vi balanserer dem med kunstnere med lang erfaring. Variasjonen i programmet er stor – og spenner fra intime soloer til store produksjoner, så publikum kan oppleve svært ulike uttrykk hver gang.

Kan du ta oss med bak kulissene i den kuratoriske prosessen?

Vi har alltid mange prosjekter på bordet, både nye ideer og prosjekter under ut- vikling. Vi vurderer dem opp mot teatrets ressurser og ser på hvilke overgripende temaer vi ønsker å jobbe med. Selv om vi er supergira på noe, må vi prioritere hva vi faktisk kan gjennomføre. Vi prøver å se fremover og følge med på hva som rører seg i samfunnet. Vi jobber med både eta- blerte kunstnere og nye stemmer og kan støtte dem på mange måter – fra økonomi til praktisk hjelp. I tillegg arrangerer vi samtaler og sosiale møteplasser som gir publikum kontekst rundt opplevelsene.

Rosendal Teater har ofte et alternativt og politisk program. Hvordan jobber dere for å gjøre programmet relevant og aktuelt?

Vi ønsker å inkludere ulike stemmer både i kurateringen og i programmet. Som et lite team har vi begrenset perspektiv, og vi gir derfor rom til folk med andre erfaringer. Vi har samarbeidet med tenåringskuratorer og kulturaspiranter med ulik bakgrunn, og gir rom til organisasjoner vi har tro på at har en viktig stemme inn i feltet vi arbeider i. Slik får vi inn forestillinger vi kanskje ikke selv hadde valgt, og vi kan tilby et mangfold av uttrykk.

Kan du gi et eksempel på en produksjon som illustrerer teatrets mål om å utfordre hva scenekunst kan være?

Et godt eksempel er Shiraz av Armin Hokmi, som forsøker å gjenskape en festival som ikke finnes lenger. Forestillingen tar utgangspunkt i tanken: ”Kan man danse en festival?” Vi har også kompanier som bryter med klassisk fortellende teater og barneforestillinger der lys og musikk skaper hele den visuelle verden barna inviteres inn i. Hvis du ikke liker én forestilling, er den neste garantert annerledes.

For de som er nye til Rosendal Teater, har du noen råd for hvordan de kan sette pris på forestillingene her?

Det viktigste er å senke skuldrene. Du trenger ikke forstå alt, og det er helt greit å ikke like alt. Vi har kunstnersamtaler etter de fleste forestillingene, hvor publi- kum kan møte kunstnerne og diskutere opplevelsen. For de som vil vite mer på forhånd, anbefaler vi å lese programteksten eller komme på suppekjøkkenet, der du får en tallerken gratis suppe og kan høre kunstneren snakke om prosjektet. Vi ønsker å senke terskelen og fjerne presset for å ”forstå”. Det viktigste er å tillate seg å oppleve noe nytt – kanskje sammen med en venn, gjerne en du kan være uenig med!

Klikk her for å se programmet.

Foto: Hallvar Bugge Johnsen

Rosendal Teater

Besøk oss

Rosendal Teater

Innherredsveien 73

7068 Trondheim

Følg oss

Få med deg det som skjer i tide!

Design og nettside av Skogen